Miljoenen Nederlanders zijn in de ban van het RTL 5-programma So You Think You Can Fjällräven, een talentenjacht met dagelijks duizenden deelnemers op straat.
Door Splinter Witteman
In de talentenshow moeten deelnemers hun skills laten zien met een Fjällräven Kånken-tas. Bedenker John de Mol:
“Zo’n tas zit helemaal niet lekker en is totaal niet praktisch. Het blijft natuurlijk wel gewoon keihard werken. Ik vergelijk onze deelnemers met ballerina’s. Die doen ook niet voor de lol balletschoenen aan. Dit zijn stuk voor stuk top-entertainers.”
Opvallen
De 19-jarige deelneemster Sophie Wallen draagt vandaag een donkerblauwe tas. “Mijn vriendinnen hebben ‘m ook, zo kunnen fans ons herkennen als groep.”
De 26-jarige Geert-Jan kiest voor een andere aanpak. “Ik heb een zwarte Fjällräven-tas. Je moet toch een beetje opvallen tussen de rest hè.” Marianne (54) heeft dezelfde strategie. “Ik heb een Kånken in de kleur Frost Green. Zo lijk ik nét wat meer op een kabouter.”
Straatbeeld
RTL 5 heeft een kijkcijferkanon in huis, maar heeft inmiddels concurrentie van SBS 6. Zij scoren hoge ogen met de show Now You Have A Yellow Raincoat – net als SYTYCF een talentenjacht bepalend voor het straatbeeld.