De gemeentebesturen van Amsterdam en Utrecht gaan akkoord met het invoeren van een speciaal rijbewijs voor bestuurders van bakfietsen. Aanleiding voor het ‘bakfietsboekje’ zijn nieuwe verkeersregels die vanaf medio 2017 ingaan.
Door Splinter Witteman
Vanaf die periode gelden speciale regels voor het parkeren van bakfietsen en het gebruik in relatie tot andere weggebruikers.
Zo mogen bakfietsen niet meer gebruikt worden door ouders die op 100 meter afstand van de basisschool van hun kind wonen. Ook mogen de bakfietsen niet langer de openbare ruimte, zoals de stoep, belemmeren.
Het is tevens niet meer toegestaan voorrang af te dwingen bij normale weggebruikers.
Theorie-examen
Om een ‘bakfietsboekje’ te krijgen, moeten bestuurders een theorie-examen afleggen. De kosten hiervoor bedragen 2950 euro. “Dat is iets minder dan dat een bakfiets kost. Geld moet dus geen enkel probleem zijn voor de bestuurders”, zegt burgemeester van Utrecht Jan van Zanen.
Na Amsterdam en Utrecht overwegen de colleges van Rotterdam, Groningen en Haarlem voor de invoer van het rijbewijs, dat overigens niet verplicht is. Door dit voor bakfietsbestuurders wel te verplichten in grote steden, hopen de lokale Colleges van B&W de wildgroei aan bakfietsen in te perken.
Hergebruik
“Daarmee komt een einde aan een groot probleem voor elke grote binnenstad”, zegt planoloog Hedwig Luijtinck, die betrokken was bij de plannen. “Er is namelijk amper ruimte voor dit soort wegvervuilers.”
Maar er is ook een mogelijk nadeel: duizenden bakfietsen zullen niet meer gebruikt worden. “Dat is zonde, maar daar hebben we ook iets op bedacht. De bakfietsen zijn namelijk ideaal als herkenbaar afhaalpunt voor huisvuil. Volle vuilniszakken kunnen gedeponeerd worden in een lege bakfiets. Zo is er ook minder kans dat er vuilnis op straat belandt. Win-win als je het mij vraagt.”