Caissières ervaren meer en meer werkdruk. Hun taken worden steeds vaker verstoord door winkelend publiek. Vakbond FNV luidt de noodklok: zij vrezen voor de teloorgang van talent. “Ik kan niet eens meer rustig grappen maken met mijn collega’s.”
Door Samantha Zegiklekkerniet
Jocelyn (17) begon afgelopen zomer voortvarend aan haar carrière bij de Jumbo in Boxtel. Al gauw bleek ze bedreven in het vak. Totdat rijen mensen haar opeens begonnen aan te staren. Niet zelden ging dat ook nog eens gepaard met zuchten en het onrustig tikken met voeten. “In mijn hoogtijdagen kon ik uren achter elkaar lullen. Nu doe ik alleen maar lopendebandwerk.”
Ook nieuwkomer Samira (15) is niet blij met de drukte. “Luidkeels klagen over hoe lang ik vandaag nog moet werken, gaat zo niet meer.”
Rijen met mensen
Supervisor Freek hekelt de houding van de supermarktklant. “Jocelyn kon op een gegeven moment tegelijkertijd met collega’s én bezoekende vriendinnen roddelen over Ricardo van de kaasafdeling. Staat er opeens een rij mensen tot achteraan de winkel die proberen, nee, die eisen te betalen. Nou, toen was het uit met de pret. Zo verpest je talent.”
Volgens de vakbond is de verloedering van de Nederlandse cultuur hier schuldig aan. “Mensen hebben simpelweg niet meer het respect om andere mensen gewoon hun werk te laten doen. Onfatsoenlijke omgangsvormen in deze verscheurde samenleving lijken eerder regel dan uitzondering. Caissières lijken daar nu de dupe van te worden. Een grote schande”, zegt FNV-woordvoerder Klaas van Wuffelen.
Om de stortvloed aan klachten op te vangen, heeft de vakbond een digitaal loket geopend. Door middel van geanimeerde balkjes zien kassamedewerkers wanneer zij aan de beurt zijn.